Bild från Bildbyrån
It is lights out and away we go
Äntligen dags för F1 säsongen att dra igång och vi börjar i Bahrain där man även gjorde testerna inför säsongen. Inför säsongen är frågan inte vem som blir världsmästare utan när Max Verstappen tar sin fjärde VM titel. Det är väl inte de förutsättningarna man vill gå in i en ny säsong med men vi får helt enkelt acceptera att RedBull och Max Verstappen är på en egen nivå.
Inför loppet i Bahrain har jag följt vad för slags race pace de olika förarna borde ha och om vi kan hitta några fina spel.
RedBull: Ingen imponerande kvaltider men precis som förra året är det deras race pace som är det som verkligen sticker ut och kommer göra dem väldigt svårslagna även denna säsong. Under FP2 var Max i snitt runt 2 tiondelar snabbare än Perez under race simuleringen och resten av fältet var 5 tiondelar eller mer, detta är en evighet inom F1. Jag gillar Perez top 2 till 2.1 x pengarna. Det som är oroväckande är vad han kommer att kvala för att det är det som är hans största svaghet. Kan vara att man får ett högre odds efter kvalet. Jag klipper detta innan och fyller på om det är högre efteråt.
Mercedes: Fick inte deras no side pod koncept att funka och har precis som de flesta andra stall gått över till hur Redbulls bil 2023 såg ut. Under den andra fria träningen hade man de två snabbaste tiderna vilket ger en del hopp om att de kan ha hittat något. Kommer antagligen att göra upp om andra platsen i konstruktörs vm med Ferrari och Mclaren som man var väldigt jämna om man ser till deras race simuleringar.
Ferrari: Var det stallet som lyckades vinna ett lopp förra året och förstörde för Redbull och deras chanser att vinna alla lopp under en säsong. Har haft problem med att däcken överhettar och att de därför sliter dem mer än de andra. Har även gått en egen väg när det gäller hjulupphängning, får se om det kan hjälpa dem tyre management eller om de kommer ha fortsatt problem. Hade velat se att de gjorde något bättre kvaltider under FP2 än vad de gjorde, race farten var något sämre än deras främsta konkurrenter Mercedes och Mclaren.
Mclaren: Kom till starten av förra säsongen med en bil som inte alls fungerade men lyckades verkligen att vända på steken och var klar tvåa bakom Redbull många gånger. Inför denna säsongen är de hoppfulla om att kunna ta andra platsen och möjligtvis någon seger. Oscar Piastris femte plats under FP2 är bra och visar att de är med, Norris fick inte till någon tid och hamnade först på en 20 plats. Race farten fanns där för båda och de borde ha goda chanser för att kunna nå top 6 båda två. Jag gillar flera spel på Mclaren, Mclarean top 10 med båda förarna till 1.72 är väldigt bra. Avståndet mellan Mclaren och stallen bakom ser ut att vara en ganska stor lucka och det ska mycket till för att de ska bomma top 10 med båda förarna, är Alonso som kan störa men då är man som sämst på en nionde plats.
Aston Martin: Hade en grym inledning på förra säsongen men fick inte att uppdateringarna att fungera lika bra som sina rivaler och tappade till en femte plats i konstrukörsvm. Var även tydligt att Alonso är flera klasser bättre än Stroll vilket också påverkade deras chanser att komma högre upp. Inför denna säsongen får de svårt att göra samma raketstart som sist. Det ser ut som om de kommer bli cementerade på en femteplats i konstruktörsvm där avståndet fram är för långt samt att man bara har en kvalitetsförare. Alonso såg stark ut under FP2 och skulle kunna störa Mercedes, Ferrari och Mclaren men Aston Martin som stall kommer inte att räcka till här.
Alpine: Att driva ett F1 stall är en svår uppgift från början och inte blir det lättare när man har två förare som är uppväxta inom samma område och är rivaler sen barnsben, de verkar ha svårt att komma överens och vill inte hjälpa varandra vilket syntes förra säsongen. Man gjorde även en del riktigt pinsamma saker, där det mest uppseendeväckande var när man valde att sparka stallchefen mitt under en racehelg. Denna säsongen ser man otroligt svaga ut, har redan ryktats om att där ska ske förändringar. Läste en rolig kommentar på youtube att Alpine stöttar de franska lantbrukarna genom att köra en traktor. Kommer antagligen att slå HAAS men att de ska komma på en åttondeplats eller högre känns långsökt just nu. Tycker dock att deras förare är bra speicellt Gasly har betydligt svårare för Ocon, han hamnar lätt i osämja med stallkamrater (Perez och Alonso).
Stake(Audi): Detta är säsongen innan Audi går in och ska göra om detta stall till världsmästare. Mycket kommer att behöva ändras och förbättrats för att det ska bli en möjlighet. Båda förarna kör för sin överlevnad om att få vara med när Audi kliver in. Bottas race simulering såg bra ut och skulle kunna ha chans på en top 10 plats medans Zhous tider hade mer att önska och han var sist när det gällde race simulering.
HAAS: Gjorde sig av med Netflix favoriten Günther Steiner och det är japanen Ayao Komatsu som tar över rodret. HAAS brukar inleda säsongerna bra för att man plockar alla delar man kan från Ferraro och efter det går det sakta utför för att man inte lyckas med uppdateringarna. Föraruppställningen är väldigt erfaren med Nico Hülkenberg och Kevin Magnussen. HAAS borde sluta sist i vm och att de tar 0 poäng känns inte omöjligt heller. Hülkenberg slog till med sjunde bästa tid under FP2 men deras race fart är inte tillräckligt bra samt att de har haft problem nästan varje år med att däcken överhettar och slits snabbare än alla andras.
RedBull2: Heter egentligen VisaVashappRB men för att göra det eneklt blir det RB2. Mycket snack inför säsongen att de flyttar närmare storebror och att de kommer kunna dra fördelar av detta. Speciellt Zak Brown har uttryck detta och menar på att det skulle ge stora fördelar för båda Redbull stallen. Har en rutinerad förarduo som kommer köra om att få möjligheten att flyttas upp till Redbull om de inte förlänger Perez kontrakt. Daniel Riccardio såg bra ut under träningarna och kommer ha bra chans att nå top 10, Tsunoda såg något svagare ut men ska även han ses med chans. Tror de tar sjätteplatsen utan några större problem. Alpine med alla sina problem kommer inte att bli ett hot samt att Williams bara har en kapabel förare kommer gynna dem i längden.
Williams: Alex Albon var skillnaden mellan sista platsen och den sjunde plats man nu lyckades ta med minsta möjliga marginal. Williams hoppas att de ska kunna fortsätta bygga på det de har börjat och de kommer definitivt ha alla möjligheter till att göra det. Under den fria träningen visade Logan Sargent att där finns bra race fart i Williams bilen även denna säsongen. Att det kommer från Sargent får ses som ett större plustecken än om det hade kommit från Albon istället.
Spelen jag har tagit inför premiären är:
Mclaren top 10 till 1.72x(10/10) Betsson/Bethard
Mclaren top 6 till 7x (2/10) Betsson/Bethard
Mclaren top 3 till 101x (0,1/10) Betsson/Bethard
Sergio Perez top3 2.1 (4/10) Coolbet
Lando Norris top6 2x (5/10) Bet365
Oscar Piastri top6 3.5x (3/10) Betsson/Bethard
Post bet chat Rasmus Jönsson:
Norris:6
Piastri:8